جمعه 4 بهمن ماه 1398 | ثبت نام | ورود | کاربر مهمان  | فارسی   English
سازمان بورس و اوراق بهادار از شرکت‌ها خواسته است که ریسک‌های خود را گزارش دهند و در بند ۴۷ یادداشت‌های صورت‌های مالی نمونه، موارد مورد گزارش را ذکر کرده است.
در طول دی‌ماه، حسین عبده تبریزی در نشست‌های کوچک‌تر مدیران حضور یافت و پیرامون مسائل اقتصادی و مدیریتی با آنان به گفتگو نشست.
در روز پنجشنبه ۲۶ دی‌ماه ۱۳۹۸، حسین عبده تبریزی به همراه دکتر شاپورمحمدی (ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار)، دکتر محمود بت‌شکن (عضو هیأت‌ علمی دانشگاه اصفهان) و دکتر مهدی رباطی (مدیرعامل بورس بیمة ایران) در نشست تخصصی ـ سیاستی با عنوان «توسعة مشارکت عمومی در بازار سرمایه» شرکت کرد.
دیروز که کلاس مالی شرکت‌ها در دانشکده مدیریت و اقتصاد شریف تمام شد، هرگز تصور نمی‌کردم که چند ساعت بعد، با سقوط هواپیمای اوکراینی، صد و هفتاد و شش مسافر که تعداد زیادی از آنان جوانان این کشور و از جمله چهارده دانشجوی شریف (و دو تن دانشجویان سابق همین دانشکده) به دیار باقی شتابند. یادشان گرامی باد و رحمت خداوندی پشتیبان سفر آنان.
افته‌ی راه‌آهن جیِ‌اند‌اِل یکی از آن موارد است که در آن برای پوشش ریسک تلاطم قیمت سوخت، استفاده از ابزار مشتقه پیش‌بینی شده است.
Print Send to Friends
دوشنبه 19 تیر ماه 1396 | hits : 3438 | Code: 1446
الگویی برای تأمین مالی طرح‌های زیرساختی حمل‌ونقل جاده‌ای در ایران با تمرکز بر ظرفیت‌های بازار سرمایه

پایان‌نامه‌ی دکترا خانم فرشته رحیمی الماسی با عنوان "الگویی برای تأمین مالی طرح‌های زیرساختی حمل‌ونقل جاده‌ای در ایران با تمرکز بر ظرفیت‌های بازار سرمایه" در رشته‌ی تحصیلی مدیریت مالی دانشگاه علامه طباطبایی دفاع شد. حسین عبده تبریزی سمت مشاور این پایان‌نامه را بر عهده داشت.

خلاصه‌ای از آن را ذیلاً می‌یابید.


چکیده:

هدف تحقیق حاضر طراحی و ارائه‌ی الگویی براي تأمین مالی طرح‌هاي زیرساختی حمل و نقل جاده‌اي در ایران با تمرکز بر ظرفیت‌هاي بازار سرمایه می‌باشد. بعد از بحران مالی جهانی، مقررات بازل سه بانک‌ها را در ارائه‌ی تسهیلات بلندمدت محدود نمود. از طرفی کسري بودجه و تنگناي سیستم بانکی علی‌الخصوص در کشور ما، توجه‌ها را به بازار سرمایه به عنوان راهکاري مناسب براي تأمین مالی پروژه‌هاي زیرساخت معطوف نموده است که عمدتاً بلندمدت، سرمایه بر و بدون رجوع به دارایی‌هاي مبناي پروژه می‌باشند.

بهره‌مندي شایسته از ظرفیت‌هاي بازار سرمایه محقق نخواهد شد، مگر به واسطه‌ی ابزارها و نهادهاي مالی مناسب که در بستري از قوانین و مقررات دقیق و شفاف ارائه شده باشند. علی ‌رغم تأکید تحقیق حاضر بر تأمین مالی بخش حمل‌ونقل جاده‌اي، جهت حفظ تمرکز پژوهش، الگوي پیشنهادي حسب مورد براي تأمین مالی سایر بخش‌هاي پروژه محور و زیرساختی مانند طرح‌هاي اکتشاف، تولید و بهره‌برداري میادین نفت و گاز نیز قابل استفاده خواهد بود که به نوآوري و تنوع بخشی در بازار سرمایه و نیز ایجاد تعادل در بازارهاي مالی کشور (بازار پول و سرمایه) منجر خواهد شد. در این پژوهش، روش تحقیق ترکیبی یا آمیخته است. در ابتدا مستندات، به شکل نظام‌مند بررسی شده و با توجه به نو بودن موضوع، مصاحبه‌هاي نیمه ساختاریافته متعدد با خبرگان انجام شد تا بر مبناي استراتژي مهندسی مالی اسلامی مبتنی بر پاسخ به نیاز، الگوي اولیه تأمین مالی طراحی شود. بررسی و حصول اطمینان از تناسب الگوي اولیه با استفاده از روش دلفی و با استفاده از پرسشنامه و مصاحبه در دو بخش انجام شد.

در بخش اول یا بررسی‌هاي فقهی، علاوه بر تکمیل پرسشنامه (8 عدد) و انجام مصاحبه (۴ بار) ، موضوع از طریق استفتا از مراجع تقلید عظام (8 فتوا) و در نهایت بررسی و اصلاح در کمیته‌ی تخصصی فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار (4جلسه) انجام شد. در بخش دوم یا حوزه‌هاي راه، بازار سرمایه و دانشگاهی 41 پرسشنامه تکمیل شد و 28 جلسه‌ی مصاحبه و 9 جلسه گروهی برگزار گردید. در انتها بااستفاده از طرح مثلث‌سازي نتایج کیفی و کمی مقایسه و جمع‌بندی گردید. الگوي پیشنهادي با اکثریت آراي اعضاي گروه دلفی در حوزه هاي راه، بازار سرمایه و دانشگاهی مورد تأیید قرار گرفت که در نهایت با اعمال نقطه نظرات کمیته‌ی تخصصی فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار نهایی شد. الگو پیشنهادي در سه حوزه‌ی ابزار مالی، نهاد مالی و قوانین و مقررات ارائه شده است. در حوزه‌ی ابزار مالی اوراق جعاله، منفعت و خرید دین براي حالت‌هاي مختلف پروژه پیشنهاد شد و مدل عملیاتی اوراق جعاله پروژه به عنوان ابزار مالی جدید طراحی و به تأیید خبرگان رسید. در حوزه‌ی نهاد مالی پیشنهاد ایجاد صندوق‌هاي سرمایه گذاري زیرساخت، نهاد یا نهادهاي متولی، مؤسسات رتبه‌بندي و انجام برخی امور توسط صندوق توسعه‌ی حمل و نقل ارائه شد. و در حوزه‌ی قوانین و مقررات برخی تغییرات جهت تسهیل امر تأمین مالی پروژ ه‌هاي راه از طریق بازار سرمایه پیشنهاد گردید.

فرم ثبت نظر
نام
آدرس ايميل
متن نظر *
متن کنترلی را وارد کنيد *

در اين بخش نظری ثبت نشده است.
© Copyright 2011 iranfinance.net All Rights Reserved. Powered by : HomaNic.com | Developed by :